نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
(دانشجوی دکتری دانشکدة زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه زاهدان)
چکیده
خویشتن آرمانی مفهومی برآمده از نظریّۀ «ساختار شخصیّت» زیگموند فروید است. فروید، در بررسی سطوح گوناگون شخصیّت، عالیترین سطح را مربوط به «فراخود» یا همان خویشتن آرمانی میداند که «منِ» متعالیِ هر فرد است و بهسوی کمال در حرکت است. در پژوهش حاضر، با توجّه به نظریّۀ مزبور، نگاهی شده است به مفهوم خویشتن آرمانی در آثار سینمایی و شعریِ دفاع مقدّس و بهویژه دو اثر تولیدشده در دهۀ نود: فیلم «بادیگارد» ساختۀ ابراهیم حاتمیکیا و مجموعهشعر چمدانهای قدیمی سرودۀ علیرضا قزوه. در این پژوهش، بهدنبالِ یافتن پاسخی برای این پرسش هستیم که مفهوم خویشتن آرمانی در دو اثر مزبور به چه کیفیّتی نمایان شده و رزمنده، در تلاش و تقلاّ برای بازیابی خویشتن آرمانی پس از چهار دهه، با چه مسائلی روبهروست؟
کلیدواژهها